Szczeciński Budżet Obywatelski 2023 – Ekologiczna linia autobusowa na Cmentarzu Centralnym

Lista ogólnomiejska.
Projekt nr 36.
Ekologiczna linia autobusowa na Cmentarzu Centralnym.
 

Szczegółowy opis projektu

Główne działania projektowe to: zakup 4 mini autobusów elektrycznych – rekomendowane (lub alternatywnie innych mini busów produkowanych przez wiodących producentów samochodów), wyznaczenie tras przejazdu na Cmentarzu Centralnym, przygotowanie: przystanków, parkingu dla autobusów oraz punktów ładowania a także informacji medialnych dotyczących funkcjonowania linii.
W ramach przedmiotowego projektu proponuję zakup 4 niedużych, bezpiecznych, ekologicznych i zwrotnych autobusów elektrycznych oznakowanych zgodnie ze Strategią marki Floating Garden (jako autor dysponuję ofertą przykładową, która została pozyskana z polskiej firmy – producenta autobusów elektrycznych). Dzięki wielokrotnej korespondencji mailowej oraz licznym rozmowom proponowane rozwiązania zgodne są z informacjami producenta. Proponuję autobus 23 miejscowy (są dostępne także mniejsze modele – model dla 14 pasażerów). Jako autor projektu rekomenduję większe, 23 miejscowe pojazdy. Autobusy są ciche, zabierają niewielką ilość pasażerów, poruszają się z niewielką prędkością. W autobusach winna istnieć wolna przestrzeń umożliwiająca wejście z wózkiem dziecięcym czy wózkiem dla Osób z niepełnosprawnością. Podkreślić jednak należy, że autobusy te nie są przystosowane do samodzielnego korzystania przez Osoby poruszające się na wózkach. Na trasie okrężnej należy umieścić około 30 – 40 przystanków, na których zatrzymywać się będą autobusy a na przystankach winny być umieszczone tablice obrazujące trasę autobusu na cmentarzu wraz z rozkładem jazdy. Na każdym przystanku oprócz informacji o trasie linii autobusowej winna zostać postawiona ławeczka oraz kosz na śmieci. Z uwagi na zabytkowy charakter cmentarza (wymogi konserwatorskie) przystanki winny być jak najprostsze (bez wiat przystankowych). Wyznaczenie trasy winno zostać poprzedzone analizą pod kątem wybrania optymalnej trasy (tras) tak aby autobusy docierały do różnych zakątków cmentarza ale z wykorzystaniem bezpiecznych, równych i utwardzonych (asfaltowych) dróg. Analiza ta winna być przeprowadzona przez profesjonalną firmę, która przeprowadzi również rozeznanie wśród przyszłych użytkowników linii. Proponuję aby autobusy kursowały co 30 minut, można także rozważyć stworzenie dwóch a nawet trzech różnych tras. Główny przystanek winien być zlokalizowany przy głównej bramie cmentarza przy ul. Ku Słońcu.
Zadanie może być realizowane przez Zakład Usług Komunalnych jako podmiot zarządzający cmentarzem (choć to wymagałoby zapewne zmiany jego statutu) lub na podstawie umowy zawartej z ZUK z jednym z podmiotów zajmujących się transportem publicznym (np. Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe Klonowica lub Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe Dąbie). Realizacja usługi może zostać powierzona np. Spółdzielni Socjalnej MERITUM powołanej klika lat temu przez Gminę Miasto Szczecin oraz Fundację Naprzeciw (choć wiązałoby się to z koniecznością rozszerzenia zakresu działalności). Jest to oczywiście wyłącznie propozycja ale obsługa linii realizowana przez Spółdzielnię Socjalną mogłaby stanowić ciekawą innowację społeczną (dotyczyłoby to kierowców a także osób odpowiedzialnych za mycie i sprzątanie pojazdów oraz przystanków). Jeśli chodzi o zaplecze socjalne dla kierowców nie jest ono wymagane ale ważny jest dostęp do pomieszczenia, w którym można przyrządzić ciepły napój oraz dostęp do toalet. Wszystko to jest uzależnione od lokalizacji parkingu dla autobusów ale w takiej sytuacji można wykorzystać pomieszczenia socjalne pracowników technicznych ZUK.
W celu właściwej realizacji zadania należałoby wyremontować parking położony na zapleczu biur Zakładu Usług Komunalnych. Wskazanie dotyczy parkingu, który jest położony na tyłach budynku Dyrekcji ZUK. Parking byłby używany w ciągu dnia zaledwie dla dwóch autobusów, bo pozostałe dwa byłyby w ruchu (które zajmą niewiele miejsca). Nie traci zatem na swej funkcjonalności i nie spowoduje utrudnień dla jego codziennych użytkowników. Dodać należy, że wg informacji producenta nie jest wymagane ani garażowanie ww. pojazdów ani parkowanie ich pod wiatami. Byłoby to również niewskazane z punktu widzenia ochrony konserwatorskiej cmentarza. Ładowanie pojazdów mogłoby również odbywać się w tej lokalizacji. Do ładowania pojazdów tego typu, które zostały wskazane jako propozycja nie jest wymagana budowa specjalnej stacji ładowania a wystarczą konwencjonalne warunki ładowania pojazdów. Wg producenta warto jednak stworzyć specjalne gniazda podłączone bezpośrednio do skrzynki energetycznej. Dodać należy, że autobusy nie tracą znacząco swej zdolności co do zasięgu. Zimą jest to utrata do zaledwie 80 % podstawowej sprawności.
Konieczne jest także przygotowanie informacji o uruchomieniu i funkcjonowaniu linii na stronę internetową cmentarza oraz miasta a także do mediów społecznościowych.
W sytuacji gdyby z jakiś względów konieczne byłoby zastosowanie innych pojazdów niż rekomendowane mini autobusy czołowi producenci samochodów produkują pojazdy elektryczne, które mogą zostać wykorzystane jako alternatywa dla wskazanych wcześniej pojazdów.
Istotne uwagi dotyczące kosztorysu.
Został on podzielony na dwie części. Pierwsza to wydatki jednorazowe związane z realizacją zadania, druga cześć uwzględnia wydatki związane z rocznym utrzymaniem linii.
Wszelkie wydatki w projekcie są założone z dużym zapasem.
Wydatki na zakup autobusów są założone z bardzo dużym zapasem uwzględniającym zakup pojazdów alternatywnych. Wg obecnie obowiązujących cen zakup 4 autobusów (uwzględniający nawet montaż klimatyzacji) to koszt około 1 miliona złotych.
Koszt przygotowania parkingu obejmuje działania na rzecz poprawy nawierzchni. Koszt przygotowania 2 zewnętrznych gniazd elektrycznych obejmuje stworzenie punktu ładowania podłączonego bezpośrednio do skrzynki energetycznej odrębną linią. Przystanki to kolejna pozycja kosztorysu, powinny one powstać wg jednego, prostego projektu. Przygotowanie projektu będzie wymagało przeprowadzenia analiz, badań oraz niezbędnych projektów, w tym dokumentacji projektowej. W celu lepszej promocji projektu wymagane jest sfinansowanie kosztów takiego działania. Celem tego działania jest umieszczenie wyczerpujących informacji o linii autobusowej na stronie ZUK oraz miasta a także w mediach społecznościowych.
Druga cześć kosztorysu obejmuje wydatki związane z szacowanym, rocznym kosztem utrzymania linii autobusowej (w tym m. in. pensje kierowców, koszty mycia i sprzątania pojazdów, koszt energii elektrycznej, koszty ubezpieczenia, rejestracji, serwisowania autobusów itp.).